Valys

Postbus 402
2900 AK Capelle a/d IJssel




Valys is er voor sociaal-recreatieve uitstapjes buiten uw regio, voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Op familiebezoek of een dagje erop uit? Voor de korte afstanden is er in veel plaatsen een lokaal of regionaal vervoerssysteem. Maar als u verder van huis wilt, dan is er Valys. U kunt Valys gebruiken als u verder reist dan 5 OV-zones vanaf uw woonadres. Voor een bezoek aan familie of vrienden of fijn een dagje op stap met de kleinkinderen. Met Valys krijgt u voor een aantrekkelijk tarief vervoer dat u veilig en comfortabel naar uw bestemming brengt.




Telefoonnummer: 0900 9630 
E-mail: https://www.valys.nl/contact/contactformulier
Website: www.valys.nl

Bijzonderheden:

Naast Valys Basis, taxivervoer dat u van deur tot deur brengt, biedt Valys u ook verschillende mogelijkheden om de taxi te combineren met de trein. Met Valys kunt u een treinreis onder volledige begeleiding maken met Valys Begeleid of, als u zelfstandig wilt reizen, met Valys Vrij. U kunt met Valys tussen 6.00 uur 's ochtends en 1.00 uur 's nachts reizen. Uw reis mag nooit na 1.00 uur ’s nachts eindigen. U moet voor dit tijdstip op uw bestemming aankomen. U kunt met Valys Begeleid reizen van 9.00 uur 's ochtends tot 21.00 uur 's avonds.

Om u te helpen een keuze te maken in het vervoer dat het beste bij u past, bieden wij u verschillende manieren om kennis te maken met Valys Begeleid en Valys Vrij. U mag bijvoorbeeld altijd een begeleider gratis meenemen, ook in de trein. Wilt u Valys Begeleid of Valys Vrij eens proberen? Dan is de eerste treinreis gratis. Ook organiseren wij zogenaamde Valys Instapdagen, waar u een compleet begeleide reis kunt maken en ook op een leuke locatie alle verdere informatie krijgt. U kunt dan meteen ervaren hoe het is om met een Valys Ambassadeur te reizen of hoe het Valys Reismaatje precies werkt.







Valys biedt 3 ondersteuningen aan.


Valys

Valys is voor vervoer buiten de regio voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Voor de korte afstanden is er in veel plaatsen een lokaal of regionaal vervoerssysteem. Maar als u verder van huis wilt, dan is er Valys. U kunt Valys gebruiken als u verder reist dan 5 OV-zones vanaf uw woonadres. Voor een bezoek aan familie of vrienden of fijn een dagje op stap met de kleinkinderen. Met Valys krijgt u voor een aantrekkelijk tarief vervoer dat u veilig en comfortabel naar uw bestemming brengt.
U heeft nu meer keuzes in het Valys vervoer. Naast het Valys taxivervoer, dat u van deur tot deur brengt, biedt Valys u ook verschillende mogelijkheden om de taxi te combineren met de trein. Deze Valys treinreis kunt u onder volledige begeleiding maken met Valys Begeleid of, als u zelfstandig wilt reizen, met Valys Vrij.
Een Valyspas geeft recht op het standaard persoonlijk kilometer budget (pkb). In 2013 is dat 450 km. per jaar. Ook is het mogelijk een hoog pkb (2250 km) aan te vragen.



Bijzonderheden / voorwaarden:

Als men een van de volgende documenten heeft, komt men in aanmerking voor een Valyspas:

  • een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer;
  • een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een Wmo-rolstoel of scootmobiel;
  • een gehandicaptenparkeerkaart van uw gemeente;
  • of een OV-Begeleiderskaart.



Voor Valys kun je contact opnemen met:



Telefoonnummer: 0900 9630 
E-mail: https://www.valys.nl/aanvraagformulier 
Website: www.valys.nl 




De volgende organisatie kan je hierbij helpen:

Valys
Postbus 402
Tel: 0900 9630
E-mail: https://www.valys.nl/contact/contactformulier


Hub Taxi

Inwoners en bezoekers van Groningen en Drenthe kunnen, als er geen bus- of treinverbinding in de directe omgeving aanwezig is, gebruik maken van de hubtaxi. U wordt naar de dichtstbijzijnde hub gebracht, zodat u vanaf die plaats verder kunt reizen met het openbaar vervoer. Een hub is een vervoersknooppunt in Groningen en Drenthe waar verschillende vormen van vervoer samen komen. Hubs zijn bereikbaar: te voet, per fiets, auto, taxi, bus en/of trein.

De hubtaxi is bedoeld voor diegene die niet per fiets, te voet of op een andere manier naar de dichtstbijzijnde hub kan reizen. Uitzondering: als een geplande bus- of treinreis veel langer duurt dan de taxirit dan mag u ook van uw huisadres naar de plaats van uw bestemming reizen (deur tot deur). U kunt de hubtaxi herkennen aan het logo van Publiek Vervoer. Let op: Uw reis kan gecombineerd worden met een reis van andere reizigers. Hierdoor kan uw reistijd langer duren dan gepland. Houdt u hiermee rekening bij het plannen van uw reis.

Wat kost een rit met de hubtaxi?

Onderstaande prijzen zijn per persoon. Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis mee. De 2e t/m 8e persoon reist met 50% korting als vertrek- en eindpunt gelijk zijn.

Deur naar hub I hub naar deur

Instaptarief € 2,25

Tarief per kilometer (max. 15 km) € 0,40

Deur tot deur

Instaptarief € 4,50

Tarief per kilometer (max. 15 km) € 0,79



Bijzonderheden / voorwaarden:

Wmo-pas

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat iedereen kan meedoen binnen de samenleving. Belangrijk is hiervoor dat men dan kan reizen naar bijvoorbeeld de winkel, de leesclub of naar vrienden. De meeste mensen kunnen zelfstandig reizen. Of ze krijgen daarbij hulp van familie, vrienden of kennissen. Zij maken dan gebruik van eigen vervoer of van trein en bus. Sommige mensen kunnen dat niet. Gemeenten helpen hen hierbij door een Wmo-pas aan te bieden. Met deze pas kunnen zij -tegen een gereduceerd tarief- een rit reserveren.

Waar kunt u naar toe reizen?

Reizen met de Wmo-pas is speciaal bedoeld voor sociaal-recreatieve doeleinden. Bijvoorbeeld om naar familie en kennissen te gaan. Daarnaast kan uw gemeente ook zogenoemde ‘speciale bestemmingen’ aanwijzen, zoals een revalidatiecentrum of het ziekenhuis. Met de Wmo-pas kunt u daar ook naar toe reizen. Het is niet de bedoeling om met de Wmo-pas naar het werk of dagbesteding te reizen.




Hoogeveenvervoert voor minder mobielen

De vrijwilligers van Hoogeveenvervoert verzorgen vervoer voor burgers van Hoogeveen die vanwege een beperking

  • geen gebruik kunnen maken van openbaar vervoer,
  • niet in aanmerking komen voor WMO-vervoer en
  • geen familie, vrienden of buren hebben die voor het gewenste vervoer kunnen zorgen.

Zij proberen hiermee een steentje bij te dragen aan het voorkomen van eenzaamheid, vooral nu ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen en niet in aanmerking komen voor de faciliteiten van een zorginstelling. U bepaalt de bestemming. Het maakt niet uit of u een arts wilt bezoeken, naar het ziekenhuis moet, boodschappen wilt doen of gewoon op bezoek wil gaan bij familie of vrienden.
Wij rijden met de eigen auto's van vrijwilligers en met kleine personenbusjes. Als u rolstoel gebonden bent, dan kunnen wij u helaas nog niet vervoeren. Daar werken wij nog aan.
Als u alleen of met een begeleider, die gratis mee mag, ergens naar toe wilt, dan belt of mailt u ons. Onze telefonist / planner bekijkt dan of er een vrijwilliger beschikbaar is en bevestigt daarna tijdig de rit. En ook als er geen vrijwilliger beschikbaar is, laten we u dat uiteraard weten. In onze opstartfase en voor langere ritten zal dat helaas nog wel eens kunnen gebeuren.
U hoeft niet met de jas aan op onze vrijwilliger te staan wachten. Als onze vrijwilliger zich meldt, helpt die u zo nodig met het aantrekken van de jas, zorgt voor veilig instappen, is gezellig in de auto en breng u precies daar waar u wilt zijn: tot in de wachtkamer van de arts, bij uw familie of vrienden of in de supermarkt. De vrijwilliger wacht desgewenst tot u klaar bent of helpt u bijvoorbeeld bij het doen van boodschappen. En brengt u op dezelfde manier weer veilig thuis.

Het vervoer is niet gratis. De autokosten die wij en de vrijwilliger voor u maakt moeten vanzelfsprekend vergoed worden.  De kosten zijn:

Omschrijving Tarief Toelichting
Voorrijdkosten 2,50 Voor een enkele rit of een retourrit met wachten.
Kilometerprijs 0,25 Per elke voor u gereden kilometer.
Extra halfuur wachten 1,50 Eerste halfuur is kosteloos.
Extra begeleider 2,50 Eén begeleider is gratis; maximaal één extra begeleider.
Extra kosten ? Onvermijdelijke kosten voor parkeren e.d.

De telefonist / planner zal bij bevestiging van de rit de kosten voor u uitrekenen. Dat gebeurt op basis van een routeplanner op Internet. De werkelijke kosten kunnen echter, bijvoorbeeld door een andere gereden route, wat afwijken.
U kunt elke werkdag 's middags tussen 13.00 en 17.00 uur een rit aanvragen. Op zon- en feestdagen zijn wij gesloten.
U vraagt een rit binnen de regio Hoogeveen 2 werkdagen van te voren aan.
Dus bijvoorbeeld uiterlijk op dinsdag een rit aanvragen voor vervoer op donderdag. Een rit op maandag vraagt u uiterlijk vrijdag aan. Houd rekening met feestdagen!
Voor langere ritten en voor aanvragen van groepsvervoer is de aanvraagtijd 5 werkdagen vooraf.
De telefonist meldt u uiterlijk de middag vóór de dag van het vervoer of de rit is ingepland en zo ja wie de chauffeur is. Daarbij krijgt u ook te horen wat ongeveer de kosten zullen zijn.

Rit aanvragen: 0528 745615 of ritaanvragen@hoogeveenvervoert.nl



Bijzonderheden / voorwaarden:

Het vervoer is specifiek voor burgers van Hoogeveen die vanwege een beperking

  • geen gebruik kunnen maken van openbaar vervoer,
  • niet in aanmerking komen voor WMO-vervoer en
  • geen familie, vrienden of buren hebben die voor het gewenste vervoer kunnen zorgen.


Verplichtingen:

Naast het betalen van de voormelde tarieven, geen verplichtingen



Uitvoerende organisatie:

Stichting Hoogeveenvervoert.nl